- Kategoria: Szkolnictwo i oświata
- User
Zagraniczne praktyki uczniów ZST

Wśród tej grupy znaleźli się technicy informatycy, elektrycy i elektronicy, którzy dzięki swoim wynikom w nauce, znajomości języków obcych i zainteresowaniom, mają szansę zdobyć doświadczenie zawodowe, poznać europejski rynek pracy oraz kulturę i język Hiszpanii.
Projekt „Praktyka zawodowa dla klas drugich atutem na europejskim rynku pracy” realizowany jest w ramach programu Leonardo da Vinci „Uczenie się przez całe życie” i finansowany przez Unię Europejską – jego budżet wynosi ponad 100 tys. EURO. Dzięki tym środkom uczniowie uczestniczyli w kraju w kursie języka angielskiego , a w miejscu praktyk uczestniczą w kursie języka hiszpańskiego, otrzymali materiały dydaktyczne w postaci słowników i rozmówek, przeszli przygotowanie kulturowe i pedagogiczne oraz mogą uczestniczyć w życiu kulturalnym Kordoby i Hiszpanii, poznając region Andaluzji podczas licznych wycieczek.
W pierwszym tygodniu stażu uczniowie rozpoczęli pracę w firmach i zakładach, w których zdobędą doświadczenie i umiejętności zawodowe, wybranych ze względu na profil kształcenia i ich zainteresowania. Są to m.in. firmy informatyczne Suministros Informáticos Profesionales, PCON, Cordobite i OFISUR, w których praktykanci uczą się składać komputery, programować i diagnozować usterki i wady w sprzęcie komputerowym oraz pracują w terenie jako serwisanci. W firmach elektronicznych SERPOLO, S.L., A.B.C. Rotulos Luminosos S.L. uczniowie uczą się serwisować i konserwować sprzęt elektroniczny oraz naprawiać sprzęt RTV. W sklepach „Viosonic” i „Videocar” natomiast zajmują się instalowaniem i serwisowaniem samochodowych odbiorników radiowych oraz sprzętu audio. Sześciu uczniów zostało zatrudnionych w firmie LA CARLOTENA S.L. zajmującej się montowaniem elementów instalacji oświetleniowej w nowo powstających nowoczesnych budynkach. Podczas praktyk stażyści planują i zakładają instalacje elektryczne oraz sygnalizację alarmową wewnątrz budynku.
Poza zdobyciem doświadczenia zawodowego celem projektu jest także zapoznanie się z kulturą i historią kraju i regionu odbywania praktyk. Dlatego też beneficjenci programu zwiedzili piękną zabytkową Kordobę, uznaną za skarb UNESCO, odwiedzili już Sewillę – prawie trzytysiącletnie miasto z wieloma zabytkami, takimi jak katedra, pałac władców islamskich, Plaza de Espana i inne równie piękne miejsca. Ponadto zwiedzili także Granadę, jej pałace i kościoły oraz znaną na całym świecie ostatnią twierdzę muzułmańską Europie – Alhambrę. W czasie wolnym od praktyk uczniowie poznają z bliska kulturę i kuchnię hiszpańską oraz zwyczaje tutejszej społeczności, odwiedzili łaźnie arabskie i Mezquitę – siedemsetletni meczet zamieniony w świątynię chrześcijańską , ruiny miasta z VII w. Medina Al-Zahra, a w programie stażu znajdują się jeszcze wycieczki do Kadyksu i Malagi oraz pokaz flamenco i corrida.
Udział w projekcie jest elementem konsekwentnie wdrażanych przez Zespół Szkół Technicznych działań, które służą jak najlepszemu przygotowaniu uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu zawodowym . Wyniki naboru z ostatnich lat pokazują, że absolwenci gimnazjów dokonując wyborów szkół i kierunków kształcenia przedkładają konkrety, które oferuje im Zespół Szkół Technicznych nad kierowane pod ich adresem obietnice bez pokrycia i często efektowne, lecz mało efektywne dla ich rozwoju działania.
© Nadesłała: Monika Bialik Pawlak