- Kategoria: Wydarzenia miejskie
- UM. Piotr Adamczyk
Gorąca atmosfera podczas piątkowej sesji Rady Miasta
W piątek 4 kwietnia w Urzędzie Miasta odbyła się XII sesja Rady Miasta w tej kadencji. Jednym z głównych punktów porządku obrad była uchwała dotycząca utworzenia Centrum Usług Wspólnych, którego zadaniem będzie m.in. ograniczenie stanowisk administracyjnych w jednostkach oświatowych, co ma na celu przyniesienie oszczędności. Na piątkową sesję przyszło wiele osób zainteresowanych tą uchwałą.
Centrum Usług Wspólnych to nowoczesne podejście do zarządzania procesami administracyjnymi jednostek podległych miastu. Jego celem jest scentralizowanie obsługi (w szkołach, a w kolejnych etapach także w innych jednostkach miejskich): finansowo-księgowej, administracyjnej, kadrowej, prawnej, informatycznej, płacowej oraz zamówień publicznych.
Obecnie wymienioną obsługą zajmują się poszczególne jednostki organizacyjne miasta. Powoduje to rozproszenie zasobów i wysokie koszty administracyjne. Proponowane rozwiązanie pozwoli na:
- zwiększenie efektywności funkcjonowania placówek,
- redukcję kosztów bieżącej działalności administracyjno-obsługowej jednostek miejskich,
- wzrost efektywności i profesjonalizacja usług,
- optymalizację zatrudnienia i lepsze wykorzystanie zasobów ludzkich,
- lepszą kontrolę nad budżetami i wydatkami.
Centrum Usług Wspólnych będzie ewolucyjnie rozszerzało działalność na kolejne jednostki, według następującego harmonogramu:
- w pierwszej kolejności placówki oświatowe: 7 zespołów, 1 szkoła, 3 przedszkola, żłobki miejskie i klub dziecięcy – od 1 września 2025 roku,
- w drugiej kolejności jednostki nieświatowe: Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji, Centrum Integracji Społecznej, instytucje kultury: Miejskie Centrum Kultury, Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna, Muzeum im. Orła Białego – od 1 stycznia 2026 roku,
- kolejne jednostki w zależności od zakresu usług podlegających centralizacji w dalszej kolejności.
Według stanu na 30 września 2024 r. w miejskich placówkach oświatowych zatrudnienie na stanowisku główny księgowy wynosi 10,25 etatu, na stanowisku specjalisty 17,56 etatu. W pozostałych jednostkach zadania finansowo-księgowe realizuje 4,25 etatu, zadania kadrowo-płacowe 5 etatów. W jednostkach oświatowych, które mają być objęte obsługą rzemieślniczo-konserwatorską pracę tę wykonuje obecnie 20 etatów. W jednostkach, które mają być objęte obsługą IT obecnie funkcjonuje 7 etatów realizujących obsługę informatyczną. Inne usługi planowane do świadczenia na rzecz jednostek obecnie są realizowane indywidualnie przez każdą jednostkę (np. w formie umów cywilno-prawnych, co generuje dodatkowe koszty). Roczny koszt utrzymania ww. etatów to ok. 5,3 mln zł.
CUW pozwala na znaczną redukcję kosztów związanych z obsługą administracyjną. Poprzez scentralizowanie usług eliminujemy dublujące się stanowiska i procesy, co przekłada się na mniejsze wydatki na kadry, szkolenia czy infrastrukturę IT.
Proponowana jest taka strukturę organizacyjną, która zapewni wysoką jakość wszystkich usług przy jednoczesnej redukcji kosztów. Szacuje się, że koszt utrzymania etatów i nowej struktury organizacyjnej wyniesie 3,5 mln zł. Ograniczone będą też wydatki na umowy zlecenia.
Prognozuje się obniżenie kosztów obsługi finansowo-księgowej, płacowej i administracyjnej o minimum 30% w ciągu pierwszych trzech lat działania w stosunku do kosztów tych procesów za rok 2024.
Struktura organizacyjna CUW obejmie następujące komórki organizacyjne:
- Dyrektor CUW, odpowiedzialny za zarządzanie i nadzór – 1 etat
- Główny Księgowy – 1 etat
- Zespół księgowości – 7 etatów
- Zespół płac – 4 etaty
- Zespół wsparcia technicznego – 5 etatów (+ 8,5 etatu bezpośrednio w szkołach)
- Zespół IT – 5 etatów
- Stanowisko ds. prawnych – 0,5 etatu
- Stanowisko ds. BHP, – 0,5 etatu
- Stanowisko ds. IODO – 1 etat
- Stanowisko ds. obsługi jednostek i zamówień publicznych – 1 etat
Kadrę CUW stanowić będą przede wszystkim dotychczasowi pracownicy jednostek realizujący te zadania. W przypadku braku osób z odpowiednią wiedzą i kompetencjami w zasobach miejskich jednostek organizacyjnych zakłada się możliwość rekrutacji specjalistów.
Podawane są też dodatkowe korzyści, poza finansowymi. Zakupy realizowane w ramach CUW będą się odbywały na większą skalę, co daje lepszą pozycję negocjacyjną i możliwość uzyskania korzystniejszych warunków cenowych. CUW podnosi jakość usług – zatrudniając specjalistów w kluczowych obszarach w jednym miejscu, zapewniany jest wyższy poziom kompetencji i skuteczniejsze rozwiązywanie problemów. Jednostki odciążą są z obowiązków administracyjnych, dzięki czemu mogą one skupić się na realizacji swojej podstawowej misji.
Przedstawicielka pracowników administracji oraz obsługi jednostek oświatowych i innych miejskich wystąpiła na sesji, odnosząc się do projektu uchwały dotyczącej powołania Centrum Usług Wspólnych. Pracownicy, w liście przez nią odczytanym, wyrazili swoje zastrzeżenia wobec takiego rozwiązania i zwrócili się do radnych z prośbą o rozważenie ich stanowiska przy głosowaniu nad uchwałą.
W kwestii utworzenia Centrum Usług Wspólnych wypowiedział się prezydent miasta, Arkadiusz Bogucki.
– To uchwała bardzo trudna, ale jeżeli jej Państwo nie podejmiecie, za jakiś czas będziemy najprawdopodobniej zmuszeni obradować nad ewentualną likwidacją którejś z jednostek. Miejmy tego świadomość – mówił prezydent Arkadiusz Bogucki.
– Odbędą się konkursy. Osoby z najwyższymi kwalifikacjami znajdą zatrudnienie. Tam, gdzie w naszych jednostkach będzie brakowało pracowników, a brakuje szczególnie „płacowców”, będziemy szukać ich w grupie tych osób – dodawał Prezydent Miasta.
Do dyskusji włączyli się również radni miejscy:
– Przyczyną tego projektu jest szukanie oszczędności. Firma Deloitte przygotowała audyt i wskazała, że cięcia w oświacie przyczynią się do obniżenia kosztów. Ale nie wzięli pod uwagę czynnika ludzkiego. Co zrobią osoby, które stracą pracę? Czy będą mogły liczyć na pomoc miasta? – pytał radny Leszek Golik.
– W całej gminie podejmowane są działania w ramach oszczędności. Została zlikwidowana jednostka miejska Centrum Obsługi Inwestora. W Urzędzie Miasta jest mniej o 16 etatów – mówiła Agnieszka Winiarska, Sekretarz Miasta, wyliczając ograniczanie etatów w miejskich jednostkach jak Muzeum, MCSiR. – Za każdym wypowiedzeniem umowy, za każdym jej nieprzedłużeniem stoją ludzie. Zwolnienia nie dotyczą nie tylko sektora oświaty – dodawała.
– Odbędą się konkursy. Osoby z najwyższymi kwalifikacjami znajdą zatrudnienie. Tam, gdzie w naszych jednostkach będzie brakowało pracowników, a brakuje szczególnie „płacowców”, będziemy szukać ich w grupie tych osób – dodawał Prezydent Miasta.
– W tej kadencji głosowałem już za niepopularnymi decyzjami. Nie ze wszystkimi decyzjami musimy się zgadzać. Nie wiem, jak zagłosuję za CUW, to będzie efekt tej dyskusji. Nie jestem przeciwnikiem CUW-ów, ale dla mnie osobiście brakuje w tym temacie dialogu z osobami, których dotyczą te zmiany – mówił radny Adam Ciok. – Przeanalizowałem, że inne CUW-y były wdrażane etapowo. Wiem, że należy wprowadzać oszczędności, ale czy nie lepiej w pierwszej kolejności przełożyć to na dyrektorów? – dopytywał.
– Mamy rękami dyrektorów załatwiać CUW? Mam poinformować dyrektorów, że mają zwalniać? Ja jestem odpowiedzialnym człowiekiem. Uważam, że to jest tak kluczowa uchwała, wszelkie odium tej uchwały musi spaść na mnie, nie na dyrektorów – odpowiadał prezydent. – W całej Polsce jest około 1800 CUW-ów. Funkcjonują od 10 lat. CUW w Skarżysku powinien być wprowadzony znacznie wcześniej. Nie bylibyśmy dziś w takiej sytuacji – dodawał.
– Z ust radnych padają słowa troski. Ale to prezydent przedstawia konkretny pomysł, przemyślaną koncepcję, uczciwe zasady przejścia pracownika do nowej jednostki. To, co proponuje radny, to jest przeuczanie odpowiedzialności na dyrektorów – zwrócił uwagę zastępca Prezydenta Miasta Konrad Wikarjusz. – Dziś rozmawiamy o redukcji etatów o ponad 20 osób, ale lada moment będziemy zmuszeni podejmować bardziej drastyczne kroki, bo brakujące pieniądze same się nie znajdą – mówił. – Przy naborze do nowej jednostki będą brane przede wszystkie kompetencje. Zakładam, że Państwo je macie z uwagi na fakt, że zajmujecie te stanowiska – zwrócił się do pracowników oświaty.
– CUW dla mnie jest dobrym pomysłem. Sam prowadziłem taką jednostkę. Zanim jednak podejmę decyzję, a chce być pewny argumentów „za” i „przeciw”, jest kilka wątków do rozważenia. Jakie kryteria zostały przyjęte do etatyzacji CUW? Jak będzie wyglądała rekrutacja? Czy zabezpieczone są środki na ewentualne odprawy? – zadawał szereg pytań Wiceprzewodniczący Rady Miasta Paweł Bugajski, na które odpowiadali członkowie Kolegium Prezydenckiego.
– Tworzenie CUW to dobry pomysł. Ale tu i teraz? To potencjalne korzyści, ale i realne koszty społeczne. Dlatego nie uważam, żeby był to pomysł dobry teraz. Czy nie będzie to kolejne obciążenie finansowe dla naszej gminy? – dodawała Wiceprzewodnicząca Rady Miasta Renata Pela.
– CUW-y działają w Polsce od 10 lat. Coraz więcej miast się na nie decyduje. Ja myślę o oszczędnościach nie tylko na chwilę obecną, ale też w perspektywie kolejnych lat. Chcę, by miasto było w lepszej kondycji niż teraz – odpowiadał prezydent Arkadiusz Bogucki.
Krytyczny głos wobec powoływania w chwili obecnej CUW w Skarżysku wyrazili w dyskusji radni Jarosław Niziołek i Jacek Jamroz. Radny Bogusław Ciok zwrócił uwagę na niedostateczne w jego opinii omówienie tematu przed sesją. W obronie rozwiązania stawał radny Jerzy Stopa, zaś radny Mateusz Kuna przytaczał dane z 2016 roku i 2024 roku – uczniów w tym czasie przybyło o 3%, a pracowników administracji i obsługi o ponad 13%.
Po bardzo długiej dyskusji uchwała została odrzucona. Za przyjęciem uchwały było 9 radnych, za jej odrzuceniem 10-ciu.