Temat budowy tunelu pod torami w Skarżysku-Kamiennej wraca co jakiś czas jak bumerang. W listopadzie informowaliśmy, że projekt jest zagrożony, ze względu na niedoszacowanie kosztów budowy przez PKP.
Pomimo wyceny projektu na około 45mln. zł i ogłoszeniu przetargu, to po otwarciu dwóch ofert, które wpłynęły, okazało się, że najtańsza z nich opiewa na kwotę 85 967 099,58 zł (firma ZUE S.A. Kraków). Druga z ofert wyniosła 104 522 531,01 zł (Konsorcjum firm INTOP Warszawa sp. z o.o.).
Tym razem w tej sprawie interpelowała w Sejmie Poseł Marzena Okła-Drewnowicz.
We wrześniu ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej oraz wykonanie robót budowlanych, do którego stanęło tylko dwóch wykonawców. Złożone przez nich oferty znacznie przekraczały kwotę 45 mln zł, na jaką wycenił realizację inwestycji inwestor. Wykonawcy wycenili swoje prace na 85 mln zł oraz 104,5 mln zł. W tej sytuacji z uwagi na niedoszacowanie inwestycji i w związku z tym, zagrożenie jej realizacji, jako posłanka ziemi świętokrzyskiej zwracam się z prośbą o zwiększenie z budżetu państwa wkładu własnego PKP PLK SA, niezbędnego do otrzymania unijnego dofinansowania. Nadmieniam, że budowa tunelu pod torami kolejowymi w Skarżysku-Kamiennej jest zintegrowana z planami modernizacji samego dworca PKP, jak i modernizacji linii kolejowej 25.
W związku z powyższym proszę Pana Ministra o odpowiedź na pytanie, czy ministerstwo przewiduje zwiększenie środków na wkład własny do unijnego dofinansowania niezbędny, do budowy zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko-Kamienna? - możemy przeczytać w interpelacji
Odpowiedź na interpelację nr 28124
w sprawie budowy tunelu pod torami w obrębie dworca kolejowego w Skarżysku-Kamiennej
Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel
Warszawa, 21-01-2019
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na interpelację nr 28124 Pani Poseł Marzeny Okły-Drewnowicz z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie budowy tunelu pod torami w obrębie dworca kolejowego w Skarżysku-Kamiennej, przedstawiam poniżej stanowisko w przedmiotowej sprawie.
Zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym do 2023 roku (KPK) w obecnej perspektywie planowany jest do realizacji projekt pn. „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko Kamienna” ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego. W dniu 13 sierpnia 2018 roku została zawarta preumowa między Urzędem Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego a Spółką PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK SA) określająca postępowanie stron w celu przygotowania projektu do realizacji.
W związku z tym, że w ramach postępowania przetargowego pn. „Budowa zintegrowanego systemu komunikacyjnego wraz z tunelem pod torami w obrębie dworca kolejowego stacji Skarżysko Kamienna” złożone zostały dwie oferty, które znacznie przekraczały zaplanowaną na ten cel kwotę (45 155 149,02 zł brutto), w dniu 5 listopada 2018 r. Spółka PKP PLK SA zwróciła się do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego z wnioskiem o zwiększenie dofinansowania w zakresie pozwalającym na wybór najkorzystniejszej oferty. W dniu 3 grudnia 2018 r. Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego poinformował Spółkę o braku możliwości zwiększenia przewidzianej na ten cel alokacji środków w obecnej perspektywie finansowej. W związku z powyższym obecnie prowadzone są analizy co do dalszego sposobu realizacji przedmiotowego projektu, w tym m.in. rozważane jest ograniczenie jego zakresu rzeczowego.
Odnosząc się do postulatu zwiększenia dla przedmiotowego projektu wkładu krajowego informuję, że z uwagi na brak możliwości zwiększenia dofinansowania UE ze strony Marszałka Województwa Świętokrzyskiego (gdzie udział środków UE i krajowych został określony odpowiednio na poziomie 85% i 15%), nie jest możliwe zwiększenie udziału wkładu krajowego dla tego zadania ze środków będących w dyspozycji ministra właściwego ds. transportu.
Łączę wyrazy szacunku
Andrzej Bittel
Podsekretarz Stanu