- Kategoria: Szkolnictwo i oświata
- User
Uczniowie ZST na praktykach w Niemczech
16 beneficjentów programu Leonardo da Vinci w trzech zawodach: technik budownictwa, technik elektryk i technik geodeta mieszka, pracuje i uczy się języka w Berlinie. Staż zagraniczny jest częścią projektu „Znajomość europejskiego rynku pracy i rozwój kompetencji zawodowych szansą na sukces zawodowy”, realizowanego przez ZST w latach 2012-2014, a którego budżet wynosi 130000 Euro i w ramach którego uczniowie wzięli udział w 60-godzinnym przygotowaniu językowo-kulturowo-pedagogicznym przed wyjazdem na staż.
Praktyki zawodowe trwają do 8 godzin dziennie przez dwa tygodnie. W tym czasie technicy budownictwa pracują w firmie Handwerker Berlin Thomas Bleck, zajmującej się kompleksowymi remontami mieszkań i w której zajmują się wykańczaniem wnętrz. Technicy elektrycy mają staż w firmie - MPC - Merten Hinrichs Mechatronic-Projectengineering-Consulting i zajmują się montażem instalacji elektrycznych i lamp oświetleniowych. Technicy geodezji natomiast uczestniczą w zajęciach praktycznych z geodezji w centrum kształcenia praktycznego Knobelsdorff-Schule, OSZ Bautechnik 1. Uczą się także języka niemieckiego na kursie prowadzonym przez firmę partnerską BERLINK.
Integralną częścią projektu jest szkolenie z przedsiębiorczości, które odbyło się w Polsce przed wyjazdem na staż i zostało przeprowadzone przez STOWARZYSZENIE PRZEDSIĘBIORCY SKARŻYSKA. Druga część szkolenia odbyła się w miejscu praktyk i przeprowadziło je Stowarzyszenie Polskich Przedsiębiorców NIKE wraz z Izbą Rzemieślniczą z Berlina -Handswerkskammer Berlin. Celem kursu przedsiębiorczości było zapoznanie młodzieży z organizacją firmy i jej funkcjonowaniem na rynku polskim i zagranicznym, a także miało zapoznać młodych ludzi z zasadami zakładania własnej działalności gospodarczej w Polsce i w Niemczech.
Wizyta w Oberstufenzentrum Bautechnik - szkole technicznej kształcącej w zawodach szeroko pojętego budownictwa, elektryki, architektury i geodezji była dla uczestników projektu doskonałą lekcją na temat systemu edukacji w Niemczech. Dowiedzieli się oni, jak wygląda kształcenie zawodowe, jak ważna jest współpraca szkół z rynkiem pracy, a także obserwowali zajęcia praktyczne dla m.in. takich zawodów jak: murarz, stolarz, cieśla, elektryk i geodeta. Wyposażenie szkoły i przygotowanie pracowni zawodowych wywarły na uczniach ogromne wrażenie.
W czasie wolnym od praktyk w ramach bogatego programu kulturowego uczniowie zwiedzają miasto i okolice. Poznali już zasady funkcjonowania niemieckiego systemu parlamentarnego i tajemnice budynku parlamentu - Reichstagu i podziwiali panoramę miasta z jego kopuły, odwiedzili Wyspę Muzeów, Katedrę Berlińską, pałac w Charlottenburgu, spacerowali aleją Unter den Linden i wąskimi uliczkami zabytkowej średniowiecznej dzielnicy Św. Mikołaja. Wędrowali także śladami Muru Berlińskiego i podzielonego Berlina, podziwiali miasto ze statku płynącego po Szprewie i uczestniczyli w Festiwalu Światła, podczas którego na najważniejszych budowlach miasta odbywają się pokazy iluminacji świetlnych.
W ramach projektu oprócz zdobycia pierwszych doświadczeń zawodowych uczniowie zapoznają się z nowymi technologiami oraz standardami pracy wykonywania zawodu w Europie. Ponadto uczą się języka niemieckiego, poszerzają słownictwo techniczne, a przede wszystkim mają możliwość swobodnej komunikacji, nie tylko w miejscu pracy, lecz także na co dzień, w naturalnych sytuacjach komunikacyjnych w bezpośrednim kontakcie z mieszkańcami Berlina. Nie do przecenienia jest również nauka samodzielności i radzenia sobie w nowym obcym środowisku, a także rozwój kompetencji kluczowych, takich jak świadomość kulturalna, inicjatywność i przedsiębiorczość oraz kompetencje społeczne zgodnie z ideą programu „Uczenie się przez cały życie”
© Monika Bialik Pawlak