- Kategoria: Szkolnictwo i oświata
- User
Szkoła Kluczowych Kompetencji - podsumowanie projektu w ZSE
Projekt „Szkoła Kluczowych Kompetencji” – program rozwijania umiejętności uczniów szkół Polski Wschodniej” był realizowany w naszej szkole od kwietnia 2009 r. Liderem projektu była Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie.
Jego celem było zwiększenie dostępności do rozwoju kompetencji kluczowych uczniom szkół ponadgimnazjalnych o profilu zawodowym oraz szkół policealnych w Polsce Wschodniej.
Skierowany był do 5000 uczniów z 50 szkół ze wskazaniem na placówki z obszarów wiejskich, po 10 szkół z województw lubelskiego, podlaskiego, mazowieckiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego.
Zespół Szkół Ekonomicznych w Skarżysku – miała szczęście i zaszczyt zakwalifikować się do tego Projektu jako jedyna szkoła z powiatu.
W ramach Projektu utworzony został portal edukacyjny „kluczowE – kompetencje”, na którym odbywała się komunikacja i wymiana informacji pomiędzy organami prowadzącymi, nauczycielami i partnerami Projektu. Realizowano autorskie programy uwzględniające kształtowanie kompetencji kluczowych w zakresie nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno – komunikacyjnych, języków obcych i przedsiębiorczości.
W Zespole Szkół Ekonomicznych autorskie programy napisały i wdrażały:
• przedmioty matematyczno – przyrodnicze – mgr Iwona Janta w klasie Ia – technik informatyk,
• technologie informacyjno – komunikacyjne – mgr inż. Katarzyna Pisarek w klasie IIa – technik informatyk,
• języki obce (język niemiecki) – mgr Joanna Romanowska w klasie Id – technik hotelarstwa,
• przedsiębiorczość i inicjatywność – mgr Iwona Dębińska w klasie IIc – technik ekonomista.
Młodzież uczyła się zgodnie z obowiązującym programem, ale z wykorzystaniem nowoczesnych metod. Uczniowie otrzymali w ramach Projektu bezpłatne materiały dydaktyczne: podręczniki, zbiory zadań, ćwiczeniówki, zeszyty, pendraivy, płyty, teczki, artykuły piśmiennicze itp. Realizacja Projektu rozpoczęła się w kwietniu 2009 roku i trwała do czerwca 2012. Bezpośrednimi i głównymi jego beneficjentami byli uczniowie ze wspomnianych wyżej klas.
Oferta Projektu SKK nie ograniczała się do zajęć lekcyjnych. Zdobywanie wiedzy odbywało się systematycznie, kompleksowo na różnych płaszczyznach. Od 27 listopada 2009 roku młodzież (po 10 osób z każdej kompetencji) brała udział w zajęciach Kół Naukowych. Odbywały się one w Wyższej Szkole Humanistyczno – Przyrodniczej w Sandomierzu. Uczniowie pod kierunkiem wykładowców z uczelni wyższych poszerzali wiedzę z czterech kompetencji, poznawali innowacyjne metody nauki oraz rozwiązywania problemów. Poznali również realną przydatność zdobytej wiedzy w czasie zajęć np. w Urzędzie Skarbowym lub na Policji.
Kolejną płaszczyzną realizowania celów Projektu SKK był Mobilny Instytut Kompetencji.
To zajęcia prowadzone przez nauczycieli realizujących programy autorskie w klasach objętych Projektem. To dodatkowe godziny z przedmiotów: matematyka, język niemiecki, przedsiębiorczość i technologia informacyjna. W trakcie tych lekcji uczniowie rozszerzali wiedzę i umiejętności określone w opisie kompetencji kluczowych, a nie zawarte w programie nauczania. Tematyka tych zajęć dotyczyła rozwijania wszystkich aktywności w obszarze wiedzy, umiejętności i postaw.
Wielką atrakcją dla uczniów były również wakacyjne obozy naukowe. W sierpniu 2009 r. udział w tygodniowym obozie w Poroninie wzięło udział 20 uczniów naszej szkoły: 10 osób z klasy IIa i 10 osób z klasy IIc. W lipcu 2011 roku zaszczyt ten miało 10 uczniów z klasy IIIa. W 2012 roku do Poronina pojechali uczniowie klasy IIId. Głównym założeniem wakacyjnych obozów naukowych było połączenie wypoczynku w górach z poszerzeniem wiedzy teoretycznej zdobytej w szkole oraz praktycznych umiejętności z zakresu kształcenia danego przedmiotu.
Uczestnicy obozów korzystali , oprócz zajęć dydaktyczno – praktycznych, z dodatkowych atrakcji. Były to wyjazdy na różnego rodzaju zajęcia sportowe: piesze wycieczki po górach, wyjazd na baseny termalne, wycieczki krajoznawcze podczas których poznawali miejscową kulturę, architekturę i regionalne środowisko gospodarcze. Wszyscy uczniowie, którzy brali udział w wakacyjnych obozach naukowych otrzymali dyplomy i upominki.
W latach 2010/2011 i 2011/2012 uczniowie uczestniczyli w grze „Przedsiębiorstwo Symulacyjne”. Musieli podejmować kluczowe decyzje gospodarcze dotyczące utworzenia firm, zasady ich działania oraz sposobu zarządzania. Gra odbywała się popołudniami, natomiast najlepsza 10 uczniów wyjeżdżała w czasie ferii zimowych do Sielpi na dalszą rywalizację. W marcu 2012 roku uczniowie ZSE zajęli trzecie miejsce spośród wszystkich szkół województwa świętokrzyskiego biorących udział w Projekcie i otrzymali cenne nagrody.
Beneficjentami projektu oprócz uczniów byli również nauczyciele. Zorganizowano dla nich warsztaty dotyczące modyfikowania programów nauczania. Odbywały się też kwartalne seminaria podczas których wymieniano doświadczenia, opinie oraz prezentowano różne metody realizacji postawionych zadań. Po zakończeniu kolejnych etapów kształcenia uczniowie pisali specjalnie opracowane testy na podstawie których opracowywano raporty ewaluacyjne pokazujące nam, co należy jeszcze zmienić, na co położyć większy nacisk.
Zyskała również szkoła. Wzbogaciła się bowiem o sprzęt komputerowy oraz wiele innych pomocy naukowych zasilających pracownie. Nauczyciele zdobyli nowe doświadczenia, poznali innowacyjne metody nauczania oraz zdobyli umiejętność pisania autorskich programów nauczania i wiedzą tą podzielili się z kolegami i koleżankami z pracy.
Projekt Szkoła Kluczowych Kompetencji był ciekawy i przydatny i dla szkoły, i dla młodzieży. Służył wszechstronnemu rozwojowi uczniów, ale też mobilizował do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań nauczycieli. Przyczynił się do wzbogacenia bazy Zespołu Szkół Ekonomicznych.
© Foto: PIotr Adamczyk /TSK24 Team