Powiadomienie o plikach cookie Strona korzysta z plików cookies i innych technologii automatycznego przechowywania danych do celów statystycznych, realizacji usług i reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawień przeglądarki będą one zapisane w pamięci urządzenia, więcej informacji na temat zarządzania plikami cookies znajdziesz w Polityce prywatności.

Kontakt z redakcją: tel. 41 2511951 alinajedrys@gmail.com


Szkoła Kluczowych Kompetencji - podsumowanie projektu w ZSE

1 października w Zespole Szkół Ekonomicznych w Skarżysku-Kamiennej odbyło się podsumowanie projektu „Szkoła Kluczowych Kompetencji”.

Projekt „Szkoła Kluczowych Kompetencji” – program rozwijania umiejętności uczniów szkół Polski Wschodniej” był realizowany w naszej szkole od kwietnia 2009 r. Liderem projektu była Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie.
Jego celem było zwiększenie dostępności do rozwoju kompetencji kluczowych uczniom szkół ponadgimnazjalnych o profilu zawodowym oraz szkół policealnych w Polsce Wschodniej.
Skierowany był do 5000 uczniów z 50 szkół ze wskazaniem na placówki z obszarów wiejskich, po 10 szkół z województw lubelskiego, podlaskiego, mazowieckiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego.

Zespół Szkół Ekonomicznych w Skarżysku – miała szczęście i zaszczyt zakwalifikować się do tego Projektu jako jedyna szkoła z powiatu.
W ramach Projektu utworzony został portal edukacyjny „kluczowE – kompetencje”, na którym odbywała się komunikacja i wymiana informacji pomiędzy organami prowadzącymi, nauczycielami i partnerami Projektu. Realizowano autorskie programy uwzględniające kształtowanie kompetencji kluczowych w zakresie nauczania przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, technologii informacyjno – komunikacyjnych, języków obcych i przedsiębiorczości.

W Zespole Szkół Ekonomicznych autorskie programy napisały i wdrażały:
•    przedmioty matematyczno – przyrodnicze – mgr Iwona Janta w klasie Ia – technik informatyk,
•    technologie informacyjno – komunikacyjne – mgr inż. Katarzyna Pisarek w klasie IIa – technik informatyk,
•    języki obce (język niemiecki) – mgr Joanna Romanowska w klasie Id – technik hotelarstwa,
•    przedsiębiorczość i inicjatywność – mgr Iwona Dębińska w klasie IIc – technik ekonomista.
Młodzież uczyła się zgodnie z obowiązującym programem, ale z wykorzystaniem nowoczesnych metod. Uczniowie otrzymali w ramach Projektu bezpłatne materiały dydaktyczne: podręczniki, zbiory zadań, ćwiczeniówki, zeszyty, pendraivy, płyty, teczki, artykuły piśmiennicze itp. Realizacja Projektu rozpoczęła się w kwietniu 2009 roku i trwała do czerwca 2012. Bezpośrednimi i głównymi jego beneficjentami byli uczniowie ze wspomnianych wyżej klas.
Oferta Projektu SKK nie ograniczała się do zajęć lekcyjnych. Zdobywanie wiedzy odbywało się systematycznie, kompleksowo na różnych płaszczyznach. Od 27 listopada 2009 roku młodzież (po 10 osób z każdej kompetencji) brała udział w zajęciach Kół Naukowych. Odbywały się one w Wyższej Szkole Humanistyczno – Przyrodniczej w Sandomierzu. Uczniowie pod kierunkiem wykładowców z uczelni wyższych poszerzali wiedzę z czterech kompetencji, poznawali innowacyjne metody nauki oraz rozwiązywania problemów. Poznali również realną przydatność zdobytej wiedzy w czasie zajęć np. w Urzędzie Skarbowym lub na Policji.

Kolejną płaszczyzną realizowania celów Projektu SKK był Mobilny Instytut Kompetencji.
To zajęcia prowadzone przez nauczycieli realizujących programy autorskie w klasach objętych Projektem. To dodatkowe godziny z przedmiotów: matematyka, język niemiecki, przedsiębiorczość i technologia informacyjna. W trakcie tych lekcji uczniowie rozszerzali wiedzę i umiejętności określone w opisie kompetencji kluczowych, a nie zawarte w programie nauczania. Tematyka tych zajęć dotyczyła rozwijania wszystkich aktywności w obszarze wiedzy, umiejętności i postaw.
Wielką atrakcją dla uczniów były również wakacyjne obozy naukowe. W sierpniu 2009 r. udział w tygodniowym obozie w Poroninie wzięło udział 20 uczniów naszej szkoły: 10 osób z klasy IIa i 10 osób z klasy IIc. W lipcu 2011 roku zaszczyt ten miało 10 uczniów z klasy IIIa. W 2012 roku do Poronina pojechali uczniowie klasy IIId. Głównym założeniem wakacyjnych obozów naukowych było połączenie wypoczynku w górach z poszerzeniem wiedzy teoretycznej zdobytej w szkole oraz praktycznych umiejętności z zakresu kształcenia danego przedmiotu.

Uczestnicy obozów korzystali , oprócz zajęć dydaktyczno – praktycznych, z dodatkowych atrakcji. Były to wyjazdy na różnego rodzaju zajęcia sportowe: piesze wycieczki po górach, wyjazd na baseny termalne, wycieczki krajoznawcze podczas których poznawali miejscową kulturę, architekturę i regionalne środowisko gospodarcze. Wszyscy uczniowie, którzy brali udział w wakacyjnych obozach naukowych otrzymali dyplomy i upominki.
W latach 2010/2011 i 2011/2012 uczniowie uczestniczyli w grze „Przedsiębiorstwo Symulacyjne”. Musieli podejmować kluczowe decyzje gospodarcze dotyczące utworzenia firm, zasady ich działania oraz sposobu zarządzania. Gra odbywała się popołudniami, natomiast najlepsza 10 uczniów wyjeżdżała w czasie ferii zimowych do Sielpi na dalszą rywalizację. W marcu 2012 roku uczniowie ZSE zajęli trzecie miejsce spośród wszystkich szkół województwa świętokrzyskiego biorących udział w Projekcie i otrzymali cenne nagrody.

Beneficjentami projektu oprócz uczniów byli również nauczyciele. Zorganizowano dla nich warsztaty dotyczące modyfikowania programów nauczania. Odbywały się też kwartalne seminaria podczas których wymieniano doświadczenia, opinie oraz prezentowano różne metody realizacji postawionych zadań. Po zakończeniu kolejnych etapów kształcenia uczniowie pisali specjalnie opracowane testy na podstawie których opracowywano raporty ewaluacyjne pokazujące nam, co należy jeszcze zmienić, na co położyć większy nacisk.
Zyskała również szkoła. Wzbogaciła się bowiem o sprzęt komputerowy oraz wiele innych pomocy naukowych zasilających pracownie. Nauczyciele zdobyli nowe doświadczenia, poznali innowacyjne metody nauczania oraz zdobyli umiejętność pisania autorskich programów nauczania i wiedzą tą podzielili się z kolegami i koleżankami z pracy.
Projekt Szkoła Kluczowych Kompetencji był ciekawy i przydatny i dla szkoły, i dla młodzieży. Służył wszechstronnemu rozwojowi uczniów, ale też mobilizował do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań nauczycieli. Przyczynił się do wzbogacenia bazy Zespołu Szkół Ekonomicznych.




 


© Foto: PIotr Adamczyk /TSK24 Team

 

Ostatnie komentarze

  • BiZet powiedział(a) Więcej
    To teraz, po otwarciu w/w ciągu komunikacyjnego, można już "spowolnić" ul. Powstańców Warszawy w okolicy żabki,... 2 tygodni temu
  • Anonimowy powiedział(a) Więcej
    Kolejna masakra 2 tygodni temu
  • Maserek powiedział(a) Więcej
    No chyba nie jesteś zdziwiony, że za poparcie z kampanii musi się teraz prezydencik odpłacić swojemu mocodawcy.... 2 tygodni temu

Komentarze pozostają własnością ich twórców - redakcja TSK24.pl nie bierze za nie odpowiedzialności. Nick nie jest zastrzeżony dla jednego użytkownika.
Serwis nie ma obowiązku publikacji nadesłanych materiałów. Materiały nie zamawiane przez Serwis Informacyjny TSK24.pl nie podlegają zwrotowi. Autorzy materiałów publikowanych w serwisie wyrażając zgodę na ich publikację przenoszą jednocześnie prawa do nich na rzecz Serwisu Informacyjnego TSK24.pl. Serwis zastrzega sobie również prawo do wykorzystywania zamieszczanych materiałów w celach promocyjnych i reklamowych na wszelkich polach ekspozycji.
Wszystkie Prawa Zastrzeżone - Żadna część jak i całość materiałów zawartych w portalu TSK24.pl nie może być powielana i rozpowszechniania lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętą digitalizacją, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie.
Wszelkie wyżej wymienione postępowanie bez pisemnej zgody wydawcy - PPHU MPC-TECH ZABRONIONE!