Od października 2015 r. do końca kwietnia 2016 r. w Szkole Podstawowej Nr 2 realizowano w klasach I-VI projekt edukacyjny Moje miasto we wspomnieniach…
w formie zajęć edukacyjnych obowiązkowych (edukacja historyczna, polonistyczna, plastyczna, techniczna, zajęcia komputerowe, edukacja przyrodnicza, edukacja wczesnoszkolna) , zajęć pozalekcyjnych (koła zainteresowań, zajęcia w świetlicy szkolnej), wycieczek, wystaw czasowych organizowanych w szkole, spotkań międzypokoleniowych. Celem projektu była edukacja historyczna młodego pokolenia ze szczególnym uwzględnieniem historii lokalnej – Mała Ojczyzna – przy wykorzystaniu źródeł wywołanych (wspomnienia, relacje, pamiętniki) i historii mówionej (Oral History), kształtowanie umiejętności krytycznego oceniania powojennych dziejów Polski oraz umacnianie więzi międzypokoleniowych.
18 maja odbyła się w naszej szkole prezentacja projektu w obecności zaproszonych gości (Wiceprezydent miasta Skarżyska-Kamiennej, p. Krzysztof Myszka; p. Aneta Ferencz, kierownik Referatu Edukacji, dyrektor Muzeum im. Orła Białego, p. Monika Kowalczyk-Kogut; Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Historycznego Oddział w Skarżysku-Kamiennej, p. dr Piotr Kardyś; delegacje uczniów ze szkół podstawowych i gimnazjów w Skarżysku-Kamiennej oraz ich opiekunowie).
Prezentacji towarzyszyła wystawa ścienna Kartki z PRL-u, wystawa fotograficzna Moje miasto we wspomnieniach, ekspozycja pamiątek z przeszłości: maszyna do pisania, radio, kałamarze, pióro z obsadką, pióra wieczne, syfon do wody sodowej, płyty winylowe, pocztówki dźwiękowe, kryształowy wazon, aluminiowe sztućce, szklane kapslowane butelki po śmietanie i mleku, aluminiowa bańka na mleko, telefony w obudowie ebonitowej; wystawa plastycznych prac uczniów z klas I-VI;
Podczas tej wyjątkowej lekcji historii wystąpiła pani mgr Barbara Kasprzyk, adiunkt w Muzeum im. Orła Białego i doktorantka Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach z krótkim wykładem na temat Życie codzienne w PRL-u w latach 60-tych, 70-tych i 80-tych XX wieku (jako kontekst historyczny do zadań realizowanych przez uczniów), wzbogaconym rekwizytami – pamiątkami z tego okresu. Krótki wykład Tło historyczne PRL-u, wzbogacony prezentacją multimedialną wygłosiła p. Czesława Czerwiak, nauczyciel historii. Następnie dyrektor szkoły, p. Grażyna Wódz i wiceprezydent miasta, p. Krzysztof Myszka wręczyli uczniom nagrody za wyróżnione prace literackie: opowiadania, relacje, opisy, wywiady; prace plastyczne; amatorskie dokumentalne filmy krótkometrażowe; prezentacje multimedialne. Prace komentowała p. Iwona Miernik – koordynator projektu.
Nagrody zostały ufundowane przez Urząd Miasta Skarżyska-Kamiennej oraz Instytut Pamięci Narodowej Delegatura w Kielcach.
Udało nam się pozyskać szerokie, pozapodręcznikowe spektrum wiedzy dotyczącej historii miasta i regionu na tle najnowszych dziejów Polski. Uczniowie opanowali umiejętności niekonwencjonalnego pozyskiwania wiedzy historycznej przez prowadzenie wywiadów, kwerend bibliotecznych, w tym zasobów internetowych i odnajdywania w domowych zbiorach dokumentów, materiałów ikonograficznych, archiwalnych publikacji pozwalających na „oddolne” poznawanie historii (rodziny, miasta, regionu, kraju). Podejmowali często żmudne, czasochłonne działania, których efektem było samodzielne zebranie i opracowanie źródeł historycznych. Realizacja projektu dała możliwość umacniania międzypokoleniowych więzi rodzinnych. Udało się też ukazać dynamikę zmian cywilizacyjnych i postęp jaki dokonał się w ostatnim półwieczu.
Prezentacja prac konkursowych, której towarzyszyła wystawa posterów i popularnonaukowe prelekcje została bardzo dobrze przyjęta przez uczniów, ich rodziny, lokalną społeczność oraz zaproszonych gości. W tym miejscu pragniemy podziękować szczególnie serdecznie sponsorom nagród dla uczniów, ale też gościom – uczniom i ich opiekunom ze Szkoły Podstawowej nr 13, Szkoły Podstawowej nr 7, Szkoły Podstawowej nr 8, Zespołowi Szkół Publicznych Szkole Podstawowej nr 4, Gimnazjum nr 1, którzy aktywnie uczestniczyli w prezentacji projektu.
Zaproszeni goście wyrazili uznanie dla naszego przedsięwzięcia, zwrócili też uwagę na potrzebę podejmowania podobnych inicjatyw dotyczących innych tematów angażujących uczniów, ale także umacniających więzi między uczniami z innych szkół w mieście i umożliwiających wymianę doświadczeń.