Wiele słyszy się o potrzebie pobudzenia gospodarczego naszego miasta. Wiele słów, obietnic i deklaracji pada z ust rożnych osób. Czy jednak nasze miasto jest przygotowane do przyjęcia inwestorów zewnętrznych? Czy jesteśmy w stanie przedstawić im ofertę, którą mogliby być zainteresowani? Warto przeanalizować obecny stan przygotowania gminy w tym zakresie.
W trakcie konsultacji społecznych w 2011 roku postawiono cel główny rozwojowi miasta: „Skarżysko-Kamienna miastem, które dzięki rozwojowi przedsiębiorczości, bogatej ofercie turystycznej, kulturalnej, oświatowej i sportowej oraz wykorzystaniu swojego położenia geograficznego i walorów przyrodniczych staje się atrakcyjnym miejscem dla swoich mieszkańców i sprzyjającym osiedlaniu się przybyszów”.
O co chodzi z tym rozwojem?
Przez ostatnie lata powstało kilka dokumentów strategicznych. Nie wszystkie jednak wpisują się w przedstawione powyżej założenie. Rozwój to zespół działań, w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie. Innymi słowy jego zrównoważenie pozwala zagwarantować, że dzisiejszy wzrost nie będzie zagrażał możliwościom wzrostu przyszłych pokoleń. Zrównoważony rozwój obejmuje zatem trzy elementy: gospodarczy, społeczny i środowiskowy, które na poziomie politycznym należy rozważać jednakowo. Powyższe stwierdzenie uzupełniłbym twierdzeniem, że zaspakajanie potrzeb obecnego pokolenia powinno być zrównoważone tworzeniem nowych źródeł przychodów budżetowych (wynikających z potrzeby zapewnienia finansowania kolejnych inwestycji w przyszłości). Te przychody to zwiększenie wpływu środków wynikające z rozwoju miasta. Niestety tego władze nie wzięły pod uwagę. Zabrakło realizacji założeń zrównoważonego rozwoju, ochrony kapitału własnego i promocji Skarżyska - Kamiennej opartej na jego atrakcyjności inwestycyjnej. Władze postawiły na uzyskanie dochodów - głównie z handlu wielkopowierzchniowego, chociaż spowodowało to praktycznie zdziesiątkowanie rodzimych firm działających w tym sektorze. Zamiast tworzyć warunki do rozwoju postawiono na estetykę miejską.
Ściągniemy inwestora, ale gdzie?
W założeniach do strategii czytamy: „pozyskanie inwestorów krajowych i zagranicznych wymaga przede wszystkim przygotowania obszarów pod inwestycje, uzbrojonych i z uregulowanym stanem prawnym”. Istniejące na dzień dzisiejszy miejscowe plany zagospodarowania pozostały w większości martwymi dokumentami. Z każdym planem rozwoju powinien być przedstawiony przybliżony harmonogram jego realizacji. Najczęściej obejmują one bowiem szereg nieruchomości nieuregulowanych prawnie, drobnych, leżących na terenach wymagających opracowania koncepcji i planów budowy niezbędnej infrastruktury komunalnej. Wszyscy oczekujemy na budowę obwodnicy miasta. Budowa jednak pozostającej w gestii Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad drogi przeciąga się w czasie ze względu na protesty ekologów. Dla rozwoju Skarżyska istotny jest węzeł północ wprowadzający obsługę komunikacyjną z osiedlem Książęce. Przygotowany na tym terenie MPZP pod nazwą: „Kopernika po wschodniej stronie” został przyjęty uchwałą rady miasta 27 stycznia 2011r. Zakłada przeznaczenie kilkudziesięciu hektarów pod przemysł, magazyny, centra logistyczne i usługi. To jeden z najważniejszych dokumentów strategicznych przyjętych przez Radę Miasta. Ale sam plan to dopiero początek. Teren, na którym został określony to obszar do niedawna rolniczy, nieuzbrojony składający się z wielu małych działek. Aby można było przedstawiać go, jako ofertę inwestycyjną należało rozpocząć prace zmierzające do wytyczenia dróg zbiorczych, lokalnych i dojazdowych, przygotowania projektów budowy sieci wodociągowej, sanitarnej, deszczowej i energetycznej. Należało rozpocząć wykupy nieruchomości oraz proces scalania gruntów. Czy ktokolwiek będzie bowiem zainteresowany terenem składającym się z kilkudziesięciu małych niewydzielonych fragmentów z nieuregulowanym prawem własności? To oczywiście jest proces długotrwały i niestety kosztowny. Jest on jednak konieczny, gdyż w przeciwnym przypadku przygotowane dokumenty można zwyczajnie wyrzucić do kosza.
Pokażmy to co mamy
Miasto Radom korzystając ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego przygotowało „Studium pozyskania inwestora dla terenów Przemysłowych Gminy Miasta Radomia”. Ujawnione w nim zostały wszystkie nieruchomości wraz ze wskazaniem ich lokalizacji, opisem, parametrami, przeznaczeniem i innymi przydatnymi informacjami dla potencjalnych inwestorów. Podobne dokumenty i oferty posiada szereg miast i dzięki aktywnej polityce promocyjnej przybywa inwestycji na ich terenie wraz z nowymi miejscami pracy. Niestety nie można do nich zaliczyć naszego miasta. Mimo posiadanego zasobu działek, budynków czy funkcjonującego Skarżyskiego Inkubatora Przedsiębiorczości ilość inwestycji jest znikoma. Należy zatem, jak najszybciej przygotować skonsolidowaną ofertę obejmującą zarówno mienie publiczne, a także prywatne, gotową do prezentowania inwestorom z użyciem różnych środków przekazu informacji.
Przygotowanie oferty, a następnie profesjonalna promocja są pierwszym krokiem do powstania nowych firm. Równie ważna jest umiejętność prowadzenia negocjacji i obsługi inwestora w trakcie procesu lokacyjnego. Profesjonalna obsługa, pozytywne nastawienie, otwartość na współpracę i zrozumienie potrzeb inwestora to niewątpliwie czynniki sprzyjające lokacji. Nieodpowiednie nastawienie władz lokalnych, arogancja i brak profesjonalizmu mogą zdyskwalifikować i uniemożliwić pozyskanie kapitału zewnętrznego. Przyjazny stosunek władz lokalnych i sprawna obsługa w trakcie procesu inwestycyjnego oraz po rozpoczęciu działalności gospodarczej są jedną z najlepszych metod budowy pozytywnego wizerunku gminy prorozwojowej.
Potrzebni odpowiedni ludzie
Funkcjonująca do niedawna Skarżyska Strefa Gospodarcza posiadająca w swoim zasobie nieruchomości była instytucją powołaną w formie spółki z o.o. i posiadała wszystkie uprawnienia do pełnienia funkcji pośredniczenia pomiędzy Gminą a kapitałem zewnętrznym. W jej zakresie było m.in. obsługa nieruchomości, wynajem, usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, działalność wydawnicza, pośrednictwo finansowe, działalność pomocnicza związana z pośrednictwem finansowym i ubezpieczeniami, informatyka, kierowanie w zakresie efektywności gospodarowania, szkolnictwo dla dorosłych i pozostałe formy kształcenia. Czy to wykorzystano? A przecież działalność w specjalnej strefie wiąże się z korzystnymi warunkami finansowo – prawno – podatkowymi oferowanymi przedsiębiorcom podejmującym inwestycje na terenach objętych strefą. Czy osoba odpowiedzialna za funkcjonowanie spółki i jej rozwój robiła to właściwie? W ubiegłym roku podjęto decyzję o jej ostatecznej likwidacji. Za proces likwidacyjny odpowiada dotychczasowy prezes…
Zapraszamy do nas czyli rola BDI
Wszystkie sprawy związane z wdrażaniem i realizacją dokumentów strategicznych powinny być koordynowane przez Biuro Doradztwa Inwestycyjnego. Zadaniem tej komórki powinno być gromadzenie informacji, ujawnianie ich w formie uporządkowanej z wykorzystaniem różnych kanałów dystrybucji. Tak tworzone bazy danych o posiadanych zasobach materialnych i niematerialnych, własnych i obcych należy ciągle poddawać procesowi aktualizacji. Usystematyzowanie bazy przedsiębiorców wyodrębnia grupy pokrewne do których należy kierować oczekiwany strumień informacji również pod kątem konsultowania przygotowywanych decyzji. Pracownikami musza być osoby kreatywne, odpowiedzialne i rozliczane za efekty swojej pracy. BDI musi stosować nieustanne poszukiwanie potencjału finansowego dopasowanego do posiadanej oferty. Błędem byłoby jedynie bierne oczekiwanie na zainteresowanie przez podmioty zewnętrzne. Należy stosować „net searching” z użyciem różnych metod marketingu. Przygotowywanie wysektorowanych ofert powinna poprzedzać analiza oczekiwań i potrzeb, aby można było przedstawiać przygotowane propozycje niejako „na tacy”. Bazę wiedzy należy opierać na danych pochodzących z GUS, ZUS, US, ale także ściśle współpracując ze stowarzyszeniami przedsiębiorców, czy firmami zajmującymi się pośrednictwem gospodarczo - inwestycyjnym. Precyzyjna wiedza na tematy związane z aktualną sytuacją rynków finansowych, dostępnością mechanizmów finansowania inwestycji oraz zapotrzebowania na rozwój poszczególnych sektorów gospodarki to również ważny element związany z przygotowaniem oferty. Skorelowanie ofert z możliwością pozyskiwania środków z różnych źródeł finansowania. Przygotowywanie przy współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy oraz z działającymi na naszym terenie szkołami czy instytucjami szkoleniowymi, ofert skierowanych dla poszukujących zatrudnienia pod kątem zapotrzebowania ze strony inwestora. Będzie to jedna z najważniejszych komórek magistratu, bo odpowiedzialna za rozwój i mogąca doprowadzić do wzrostu dochodów! Nadzór nad jej działalnością powinien sprawować Prezydent bezpośrednio, aby skrócić proces decyzyjny. Nowatorskie podejście do jej funkcjonowania w stosunku do pozostałych wydziałów wynika stąd, że jej pracownicy nie będą wydawać decyzji, przyjmować deklaracji czy analizować sprawozdań. Jej zadaniem jest wyjście na zewnątrz, naprzeciw wszystkim tym, których można do Skarżyska przyciągnąć oferując możliwość prowadzenia tu biznesu. Inwestorzy oczekują zysków i chcą podążać do nich jak najkrótszą drogą bez potrzeby odbijania się o kolejne drzwi w urzędzie.
Przedstawione powyżej zadania proszę potraktować jako skrót całości polityki rozwojowej jaka jest niezbędna do wdrożenia w Gminie Skarżysko – Kamienna. Przedstawiam ideę działania mającego na celu wyrwanie miasta z dotychczasowego zastoju. Potrzeba pełnego zaangażowania i zmiany sposobu myślenia osób decyzyjnych. Należy obudzić dotychczas uśpiony potencjał i zastąpić rządzenie – zarządzaniem.
Michał Jędrys
Kandydat na Prezydenta Miasta Skarżyska-Kamiennej
Skarżysko na Plus!
Źródła:
www.europa.eu, www.skarzysko.pl, http://www.investinradom.pl/page