- Kategoria: Publicystyka
- admin
Można, można nawet trzeba....
Nowy Statut Miasta uchwalony. Z wyniku zadowoleni są radni z koalicji Kroniga, którzy postawili na swoim i pozbawili radnych i mieszkańców miasta prawa do składania interpelacji, zapytań i wniosków podczas obrad sesji co było wieloletnim, silnie zakorzenionym zwyczajem praktykowanym „zawsze” nawet w mrocznych czasach tzw. dyktatury proletariatu. Decyzję tłumaczono obowiązkiem stosowania regulacji zawartych w aktach wyższego rzędu, czyli ustawach, które nakładają obowiązek pisemnej formy składania tychże. To prawda ale prawdziwy problem tkwi w odpowiedzi na pytanie – czy interpelacja, przygotowana na piśmie, może być złożona do przewodniczącego, poprzez odczytanie w trakcie obrad sesji rady miasta ? Wydaje się, że może bowiem trudno wskazać przepis, który kwestionowałby taką czynność ale też trzeba przyznać, że nie widać wprost obowiązku zapisu takiego prawa. W tej sytuacji najlepiej problem widzieć w kontekście ustroju gminy, w którym jedni decydenci dają społeczności lokalnej więcej a inni, jak to ma miejsce w naszym przypadku, mniej.
Rozważając te kwestie warto jeszcze zwrócić uwagę na zapis w art. 24 ust. 7 ustawy o samorządzie gminnym, który brzmi: „Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości poprzez niezwłoczną publikację w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty” i odpowiedzieć sobie na kolejne pytania – Czy mogą być wątpliwości co do znaczenia zapisu „zwyczajowo przyjęty” nie tylko w kontekście wieloletniej tradycji ale również, bardzo współczesnych postulatów i norm, jawności życia publicznego wspólnoty samorządowej ? Czy może być bardziej niezwłoczny sposób podania do publicznej wiadomości niż odczytanie interpelacji na transmitowanej /i utrwalanej na BIP/ sesji rady miasta ?
Odpowiedzi wydają się być oczywiste więc chyba warto wrócić do sprawy. Radni powinni złożyć do przewodniczącego rady projekt w sprawie zmian uchwały i będzie okazja by jeszcze raz podyskutować o podstawach prawnych i legalności zapisów w statucie a także o roli organów gminy oraz ustroju gminy, który jest istotą samorządności. Może uda się zrobić choć mały krok do przodu. A jeśli tak się nie stanie i „pancerni radni Kroniga” odrzucą zmiany, to jest prawdopodobne, że 2 może 3 spośród nich trochę pocierpi podnosząc rękę i to niechaj by był dobry początek dla działań, które należy pilnie podjąć dla naprawy naszego samorządu. Nasze sprawy nie idą w dobrym kierunku. Rządzącym brakuje wizji miasta i prezentują marny styl i marną jakość sprawowania władzy. Nie dają mieszkańcom możliwości uzyskiwania pełnej informacji o sprawach miasta, zarówno na poziomie oceny stanu na dziś jak również zamierzeń i planów na przyszłość.
Wyjaśnień wymaga problematyka organizacji gminnego systemu gospodarki odpadami oraz sytuacja organizacyjna i ekonomiczna jednostek organizacyjnych i spółek gminy ( MUK, MKS, MPWiK ). W strategicznej perspektywie finansów miejskich musi być pokazana – merytorycznie - kwestia zobowiązań, ograniczeń i możliwości w tym zakresie w latach 2007 – 2020 i następnych, do czasu zakończenia spłaty długu gminnego. Na sesjach brakuje informacji o sprawach miasta – nigdy nie odbyła się sesja tematyczna poświęcona np. planowaniu przestrzennemu, sytuacji gospodarczej miasta czy działań w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Przykłady można by mnożyć ale nie o to idzie. Problem to zmienić tę sytuację i spowodować by wszyscy radni, koalicyjni i opozycyjni, odpowiedzialnie kształtowali nasz samorząd. Zacząć musi opozycja. Nie zwieszać głów, nie tłumaczyć się, że się nie da bo rządzący mają większość i na nic opozycji nie pozwolą. To nieprawda, bo wiele może nawet pojedynczy radny składając staranie przygotowane interpelacje a potem robiąc właściwy użytek z informacji zawartych w odpowiedziach. Niezależnie od zapisów w statucie, każdy radny i każda mniejszość w radzie ma duży wpływ na to jak działa samorząd bo min :
- radny może składać interpelacje, zapytania oraz podejmować działania interwencyjne na rzecz mieszkańców,
- może wnioskować, z innymi radnymi, o zwołanie spotkania roboczego radnych,
- kluby radnych mogą przedstawiać swoje stanowiska we wszystkich sprawach będących przedmiotem obrad rady, jak również zgłaszać projekty uchwał, wnioski, postulaty itp.,
- ¼ składu komisji skutecznie może wnioskować o zwołanie nadzwyczajnego posiedzenia,
- ¼ ustawowego składu rady miasta może skutecznie wnioskować o zwołanie sesji,
- radni muszą pamiętać, że utrzymują stałą więź z wyborcami i min. mają obowiązek informowania mieszkańców o aktualnej sytuacji miasta i jego problemach oraz o uchwałach, pracach, przedsięwzięciach i zamierzeniach władz miasta.
Jak widać możliwości działania dla radnych i dla mieszkańców są duże ale niestety jak dotąd wręcz nie wykorzystywane. Jeśli chcemy by nasz samorząd był dla wspólnoty a nie tylko dla lokalnych władz to musimy w sposób przemyślany je stosować . Dla dobra wspólnego....
Jan Janiec