- Kategoria: Komunikaty
- INF. PRAS.
Nowoczesne metody rozwiązywania konfliktów w zespole pracowników
Jedną z kluczowych kompetencji każdego lidera zespołu powinna być umiejętność rozwiązywania konfliktów. Przede wszystkim istotne jest właściwe zidentyfikowanie przyczyn konfliktu i na tej podstawie dobranie odpowiedniej metody jego rozwiązania. Jakie zatem wyróżnić można nowoczesne metody rozwiązywania konfliktów w zespole?
Przyczyny konfliktów w zespole
Efektywne zarządzanie konfliktem możliwe jest tylko wówczas, kiedy dokładnie zidentyfikuje się jego przyczynę. Źródła konfliktu mogą być naprawdę różne. W pierwszej kolejności wskazać można na zbyt napiętą atmosferę w pracy. Inną częstą przyczyną jest brak sprawiedliwości w organizacji. Mowa tu m.in. o nepotyzmie czy dużej rozbieżności w wynagrodzeniach. Nierzadko źródłem konfliktu jest również wadliwa relacja na tle przełożony–pracownicy, a także – w skrajnej postaci – mobbing. Bardzo ważne jest, aby lider zespołu potrafił zauważać znaki ostrzegawcze świadczące o możliwości wybuchu konfliktu w zespole. Dzięki temu jego zażegnanie będzie dużo łatwiejsze.
Style zarządzania konfliktem
Wyróżnić można dwa podejścia do rozwiązywania konfliktów w zespole. Mowa tu o podejściu tradycyjnym i podejściu nowoczesnym. Tradycyjne zarządzanie konfliktem opiera się głównie na zasadzie, że jedna strona wygrywa, druga przegrywa. Wskazać można na kilka metod podejścia tradycyjnego. Pierwszą z nich jest unikanie. Polega ona na wycofaniu pracownika z napiętej sytuacji. Można to zrobić choćby poprzez zmianę grafiku pracy. Druga metoda to odwlekanie. Polega na odraczaniu konfliktowych decyzji. Trzecia metoda polega na łagodzeniu. W tym przypadku jedna ze stron musi poświęcić się na rzecz drugiej. Czwarta metoda to zasada większości. Polega na przyjęciu rozwiązania wybranego przez większość członków zespołu pracowników. Podkreślić trzeba, że tradycyjne podejście do rozwiązywania konfliktów sprawdza się jedynie w przypadku niedużych napięć. Duże konflikty w zespole wymagają zastosowania którejś z metod nowoczesnych.
Nowoczesne zarządzanie konfliktem
Tradycyjne metody zarządzania konfliktem nie sprawdzają się w przypadku dużych sporów. W takim przypadku konieczne jest zastosowanie metod nowoczesnych. Pierwszą z nich jest kompromis. Polega na utworzeniu rozwiązania, które po części zadowala obie strony konfliktu. Druga metoda to spotkanie konfrontacyjne. Jej celem jest osiągnięcie postanowień, które obie strony konfliktu uznają za akceptowalne. Spotkanie konfrontacyjne ma formę dyskusji z nastawieniem na kluczowe dla organizacji sprawy. Trzecia metoda polega na mediacji między obiema stronami sporu. Istotna jest tu rola neutralnego mediatora, którego zadaniem jest osiągnięcie zgody między stronami konfliktu.
Zarządzanie przez konflikty
Mówiąc o nowoczesnych metodach rozwiązywania sporów, koniecznie wspomnieć trzeba jeszcze o zarządzaniu przez konflikty. Jest to podejście długofalowe. Metoda ta nie tyle zapobiega konfliktom, ile ich skutkom. Konieczne jest tu zdiagnozowanie konfliktu i wdrożenie jednej ze strategii. Pierwsza z nich polega na współpracy. Cechuje się szukaniem podobieństw w punkcie widzenia obu stron sporu. Jej celem jest doprowadzenie do rozwiązania, z którego zadowolona będzie każda ze stron. Druga strategia to konkurencja. Powinna być stosowana wyłącznie wtedy, kiedy konieczne jest podjęcie szybkiej decyzji. Jest to bowiem strategia, w której jedna strona wygrywa, druga przegrywa. Strategia trzecia to dostosowywanie się. Polega na dostosowaniu przez jedną ze stron swoich oczekiwań do drugiej ze względu na dobro organizacji.
Przeglądając oferty rekrutacyjne, chcemy oczywiście poznać odpowiedź na pytanie czy jest dla nas praca – Skarżysko-Kamienna, ważny ośrodek przemysłowy i węzeł komunikacyjny, stanowi bardzo dobrą propozycję miasta, któremu warto przyjrzeć się od strony zawodowej. Pamiętać jednak trzeba, że wybór pracodawcy nie powinien być przypadkowy (np. wynikający jedynie z lokalizacji w interesującym nas mieście). Warto postawić na firmę, w której wdraża się nowoczesne metody rozwiązywania konfliktów.
Artykuł partnera