- Kategoria: Komunikaty
- admin
Zakup auta z wadami - co robić?
Zakup używanego samochodu to poważne przedsięwzięcie wymagające analizy i świadomego podejścia ze strony kupującego. Nawet jednak gdy kupujący podjął wszelkie środki ostrożności, czasami po zakupie mogą pojawić się ukryte wady, które sprzedawca celowo zataił. W takiej sytuacji kupujący ma określone prawa zgodnie z obowiązującym prawem. Z czym wiąże się zakup auta z wadami? Czym jest wada ukryta samochodu? Wyjaśniamy.
1. Czym jest wada ukryta samochodu?
2. Prawa z tytułu rękojmi
3. Kiedy rękojmia nie obowiązuje?
W przypadku sporu związku z wadami ukrytymi w zakupionym samochodzie, kupujący może skonsultować się z prawnikiem lub organizacją konsumencką, która pomoże mu zrozumieć swoje prawa i podjąć odpowiednie kroki prawne w celu ochrony swoich interesów. Sporo informacji na ten temat znajdziesz na https://www.wowpolisa.pl/p/kupilem-auto-e28094-co-dalej-najwazniejsze-obowiazki-i-formalnosci/79.html.
Czym jest wada ukryta samochodu?
Na początku wyjaśnimy, czym jest wada ukryta. Mówiąc najprościej, jest to taka nieprawidłowość, o której kupujący nie wiedział przy zakupie samochodu i nie mógł rozpoznać jej na pierwszy rzut oka, w konsekwencji czego zapłacił więcej niż pojazd, ze względu na tę wadę, jest wart. Mogą to być zarówno wady fizyczne, jak i wady prawne. Do technicznych wad zaliczają się wszelkie usterki i uszkodzenia, a prawnych - np. zatajenie egzekucji komorniczej.
Co ważne, obejmuje to zarówno wady, które sprzedający świadomie zataił, jak i te, o których wcześniej nie wiedział. W przypadku odkrycia wad ukrytych, które były obecne już w chwili sprzedaży, kupujący może skorzystać z przysługującej mu rękojmi - gwarancji udzielanej przez sprzedawcę, oznaczającej, że pojazd będzie nadawał się do użytku przez określony czas.
Prawa z tytułu rękojmi
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że rękojmia nie obowiązuje jedynie w przypadku zakupu auta nowego. Obejmuje również samochód używany. Działa, gdy sprzedający jest przedsiębiorcą, osobą prywatną, osobą fizyczną niebędącą konsumentem.
Aby można było dochodzić rękojmi, czyli ustawowej odpowiedzialności, musi dojść do niezgodności stanu samochodu z umową. Obejmuje to sytuacje, w których:
-
samochód nie ma właściwości, które powinien mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia,
-
samochód nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewniał kupującego,
-
samochód nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia.
Osoba, która dokonała takiego zakupu samochodu, może domagać się albo obniżenia ceny lub wymiany pojazdu albo usunięcia wady, w tym przypadku przez mechanika samochodowego. Ze względu na odstąpienie od umowy możliwy jest także zwrot zakupionego auta. Kodeks cywilny pozwala również na wymianę wadliwej rzeczy na nową, wolną od wad. Niemniej jednak, w przypadku używanych samochodów jest to trudne do zastosowania, ponieważ wymagałoby znalezienia identycznego pojazdu (o tym samym stopniu zużycia) tego samego producenta i modelu.
Kiedy rękojmia nie obowiązuje?
Zgodnie z artykułem 557 §1 Kodeksu cywilnego, sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z tytułu rękojmi, jeśli kupujący był świadomy wady w momencie zawierania umowy. Z uwagi na ten przepis sprzedający najczęściej zabezpieczają się, włączając do umowy klauzule informujące, że kupujący zapoznał się ze stanem pojazdu i nie zgładza żadnych zastrzeżeń. Nie oznacza to jednak, że nie można dochodzić swoich praw po podpisaniu takiego dokumentu.
Materiał zewnętrzny