- Kategoria: Komunikaty
- admin
Zawiadomienie o zbyciu pojazdu — to musisz o nim wiedzieć
Sprzedaż auta wiąże się z pewnymi formalnościami, jakich trzeba dopilnować, by nie zostać ukaranym. Jak zgłosić sprzedaż auta i jaka kara wiąże się z niedopełnieniem tego obowiązku? Dowiesz się tego z poniższego artykułu.
Kara za niezgłoszenie sprzedaży samochodu – ile wynosi?
Według Ustawy Prawo o ruchu drogowym każda osoba sprzedająca swoje auto jest zobowiązana do zgłoszenia tego faktu organowi rejestrującemu w terminie 30 dni od daty zawarcia umowy sprzedaży z kupującym. Jeśli tego nie zrobi, grozi mu kara finansowa, od 200 do 1000 złotych. Obowiązek ten nie tylko ma miejsce, gdy sprzedajemy auto, ale także gdy przekazujemy go w ramach darowizny. Co ważne, trzeba pamiętać także o jeszcze jednej kwestii, która może sprawić nam kłopoty. Jeśli kupujący nie przerejestruje szybko auta, wówczas zbywca ciągle będzie figurować jako właściciel i w razie np. uchwycenia przez fotoradar łamania przepisów lub niewykupienia polisy OC, to on będzie miał problem. Oczywiście można takie sytuacje wyjaśnić, jednak jeśli chcesz sobie oszczędzić stresu i czasu, warto szybko zgłosić zbycie pojazdu.
Umowa kupna-sprzedaży – jak ją sporządzić?
Sprzedając auto, bardzo ważne jest skonstruowanie odpowiedniej umowy kupna-sprzedaży. Co powinna ona zawierać? Przede wszystkim należy zawrzeć takie informacje jak:
* Datę i miejsce zawarcia umowy;
* Dane identyfikujące sprzedającego oraz kupującego (imię i nazwisko, adres zamieszkania, nr PESEL oraz nr i seria dowodu osobistego);
* Dane pojazdu (marka, model, rok produkcji, nr VIN, nr rejestracyjny, przebieg oraz ewentualną listę usterek i wad);
* Cenę samochodu oraz termin i sposób płatności;
* Oświadczenie sprzedawcy, iż pojazd stanowi jego własność i nie jest przedmiotem zabezpieczenia czy zastawu;
* Oświadczenie kupującego, iż zapoznał się ze stanem technicznym auta oraz o braku dodatkowych roszczeń z tego tytułu;
* Listę załączników (polisa OC, dowód rejestracyjny oraz kartę pojazdu, jeśli została ona wydana).
Umowa musi być sporządzona w dwóch egzemplarzach i zawierać podpisy zarówno sprzedającego, jak i kupującego.
Jak zgłosić sprzedaż auta w wydziale komunikacji?
Sprzedaż samochodu musisz zgłosić w Wydziale Komunikacji. Żeby dokonać wszelkich formalności, musisz przygotować potrzebne dokumenty. Będą to:
* Dowód tożsamości;
* Umowę kupna-sprzedaży lub akt darowizny;
* Wypełniony formularz zbycia pojazdu (dokument można wcześniej pobrać z internetu lub wziąć druk na miejscu).
Możesz zrobić to zarówno osobiście, jak i przez pełnomocnika. Za osobiste zgłoszenie nie będzie pobierana opłata, natomiast w przypadku pełnomocnika będzie to koszt 17 zł, jeśli będzie to osoba spoza najbliższej rodziny. Zastanawiasz się, jak wypełnić zawiadomienie o zbyciu pojazdu? Nie jest to trudne. Jeśli masz już druk (pobrany z sieci lub z urzędu), musisz wpisać dane właściciela oraz współwłaścicieli jeśli tacy istnieją, takie jak imię i nazwisko oraz adres zamieszkania wraz z nr PESEL. Niezbędne jest także wpisanie danych pojazdu (typ, marka, model, nr rejestracyjny), a także dane nabywcy. Musisz także wpisać informację o rodzaju dokumentu, który jest podstawą zbycia (np. umowa kupna-sprzedaży). Druk zbycia samochodu musi być własnoręcznie podpisany przez właściciela. Jeśli formalności są dokonywane przy pomocy pełnomocnika, musi on podpisać się z dopiskiem „z upoważnienia”. Informacje na temat zbycia pojazdu, zostaną od razu wprowadzone przez urzędnika do systemu, a Ty będziesz mógł spokojnie zapomnieć o całej sprawie. Zbycie pojazdu możesz zgłosić także przez internet, jeśli posiadasz profil zaufany.
Możesz zrobić to dzięki stronie https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zbycie-lub-nabycie-pojazdu-na-przyklad-sprzedaz-kupno-darowizne. Musisz zeskanować umowę kupna-sprzedaży lub akt darowizny, które należy dołączyć do zgłoszenia oraz sprawdzić wszystkie uzupełnione w systemie dane. Bardzo ważną kwestią jest także zgłoszenie faktu zmiany właściciela auta u ubezpieczyciela. Zgodnie z prawem, masz na to 14 dni od sprzedaży auta. Należy dokonać formalności pisemnie, w zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego może wyglądać to odrobinę inaczej. Nie lekceważ tej powinności, gdyż jeśli tego nie zrobisz, firma może żądać od Ciebie opłacenia kolejnej składki OC, mimo iż nie jesteś już właścicielem auta.
artykuł sponsorowany

Artykuł sponsorowany