- Kategoria: Publicystyka społeczna
- Michał
O podatkach bez emocji....
Żaden podatek należny gminie nie budzi tyle emocji, co podatek od nieruchomości, jaki płacą przedsiębiorcy od budynków i gruntów służących prowadzeniu przez nich działalności gospodarczej. Emocje są duże bowiem wydaje się, że problem dotyczy wszystkich: przedsiębiorców, bo to jedna z pozycji w kosztach podmiotu gospodarczego, polityków, bo muszą zdecydować o kształcie i wysokości tego podatku i mieszkańców, którzy oczekują miejsc pracy, a dla wielu z nich przyczyną wszelkiego zła na rynku pracy są „podatki” - bez specjalnego wnikania które i w jakim stopniu. W tej sytuacji, w mieście jak nasze, gdzie trudno o dobrą pracę, oczekiwania i presja stają się jeszcze większe, co niestety wcale nie musi prowadzić do poprawy sytuacji materialnej mieszkańców. O tym powinni wiedzieć lokalni politycy, a ponieważ podatek od nieruchomości jest również istotną (kwotowo) pozycją wpływu do budżetu,jest wielka potrzeba działań rozsądnych zarówno na etapie kampanii wyborczej jak i samego stanowienia prawa. Tu wszystko jest ważne – forma dyskusji o podatkach, sposób podejmowania uchwał, wysokość stawek, system preferencji i zwolnień itp.
W żadnym wypadku podatki nie mogą być traktowane instrumentalnie dla uzyskania doraźnych korzyści politycznych. Niestety nasze doświadczenie związane z podatkami w ogóle, a z tymi od przedsiębiorców w szczególności, nie dają powodu do optymizmu. Zastrzeżenia można mieć do przeszłości a przyszłość także nie jawi się w zbyt optymistycznej wersji.
Dlatego przeanalizujmy. Niżej zamieszczam stosowne zestawienie za ostatnie blisko 20 lat. W tym przekrojowym materiale pokazałem jak w poszczególnych latach kształtowały się stawki ustalane przez naszych radnych do górnych, ogłaszanych corocznie przez Ministra Finansów. Zamierzam w kolejnych moich tekstach rozważyć kilka kwestii typu: dlaczego nowe stawki bardzo często są dużo niższe niż rządowe, kto zyskał, kto stracił, kto decydował, jak argumentował itp. Mam nadzieję, że pojawią się inni komentatorzy i przedstawią swój punkt widzenia. Zapraszam!
Jan Janiec
Rok obowiązywania |
grunty |
budynki |
||||
Określone uchwałą |
Górne wg ustawy |
% |
Określone uchwałą |
Górne wg ustawy |
% |
|
2003 |
0,62 |
0,62 |
100,00 |
16,50 |
17,31 |
95,30 |
2004 |
0,62 |
0,63 |
98,40 |
16,50 |
17,42 |
94,70 |
2005 |
0,66 |
0,66 |
100,00 |
16,50 |
17,98 |
91,80 |
2006 |
0,66 |
0,68 |
97,00 |
16,50 |
18,43 |
89,50 |
2007 |
0,66 |
0,69 |
95,60 |
16,50 |
18,60 |
88,70 |
2008 |
0,66 |
0,71 |
93,00 |
15,50 |
19,01 |
81,50 |
2009 |
0,65 |
0,74 |
87,80 |
15,50 |
19,81 |
78,20 |
2010 |
0,65 |
0,77 |
84,40 |
15,50 |
20,51 |
75,60 |
2011 |
0,65 |
0,80 |
81,20 |
15,50 |
21,05 |
73,60 |
2012 |
0,80 |
0,84 |
95,20 |
18,00 |
21,94 |
82,00 |
2013 |
0,80 |
0,88 |
90,90 |
19,00 |
22,82 |
83,30 |
2014 |
0,80 |
0,89 |
89,90 |
19,00 |
23,03 |
82,50 |
2015 |
0,80 |
0,90 |
88,90 |
19,00 |
23,13 |
82,20 |
2016 |
0,89 |
0,89 |
100,00 |
20,68 |
22,86 |
90,50 |
2017 |
0,89 |
0,89 |
100,00 |
20,68 |
22,66 |
91,30 |
2018 |
0,89 |
0,91 |
97,80 |
20,68 |
23,10 |
89,50 |
2019 |
0,93 |
0,93 |
100,00 |
23,47 |
23,47 |
100,00 |