- Kategoria: Publicystyka społeczna
- Michał
Uwagi do projektu budowy zintegrowanego systemu komunikacyjnego
Projekt, jak podkreślono na konferencji prasowej ,,jest odpowiedzią na problemy komunikacyjne tej części miasta”. Czy tak w istocie jest?
Niewątpliwie największym problemem komunikacyjnym miasta są tworzące się ,,korki” na odcinku ul. Piłsudskiego od 11 Listopada do Niepodległości , szczególnie przy wyjeździe z dzielnicy Kamienna. Przedstawiony projekt obejmuje odcinek ul. Piłsudskiego od ul.11 Listopada do ul. Tysiąclecia. Będzie polegał na budowie nowej nitki wiaduktu, ronda na skrzyżowaniu z ul. Niepodległości, budowie dojazdów w tym nowego po starej trasie ul. Towarowej, bus-pasa, zburzeniu istniejącego wiaduktu i budowie drugiej jego nitki.
Pytania i wątpliwości co do wyboru tej właśnie koncepcji są następujące:
Projekt co prawda zwiększy przepustowość tej najważniejszej przeprawy przez tory, lecz powiększy już i tak dużą koncentrację strumienia pojazdów na tej przeprawie. Nadal nie będzie w sposób satysfakcjonujący rozwiązany problem włączenia się pojazdów wyjeżdżających z Zakładów MESKO i wyjeżdzających z ul. 3 Maja w przeprawę wiaduktem – a to jest dziś drugi najbardziej bolesny problem dla kierowców. (radni Bartosz Bętkowski i niżej podpisany wielokrotnie interweniowali w tej sprawie, przedstawiali też swoje propozycje)
Nie bez znaczenia będzie stworzenie wielce uciążliwych prowizorycznych jezdni na czas realizacji projektu ( min. 2 lata) – budowy dojazdów, wiaduktu, burzenia istniejącego wiaduktu i budowy drugiego - ta przeprawa będzie przecież musiała przez cały czas budowy funkcjonować!
Czy jest zatem inne rozwiązanie tego swoistego ,, naszego węzła gordyjskiego”? Tak jest i to wielokrotnie w/w radni wskazywali. Za niewiele większe pieniądze ( szacunki mówią o 5 mln. zł.) można wybudować kolejną przeprawę przez tory w ciągu ul.Szydłowieckiej z wyjściem na ,,miasto” w rejonie ul. Towarowej i Kościuszki.
Jakie są zalety tej koncepcji?
1/ Rozłożenie strumienia pojazdów na trzy przeprawy.
2/ Zmniejszenie strumienia na istniejącym wiadukcie w ul.Piłsudskiego ( przemieszczanie się z oś. Przydworcowe na Dolną Kamienną nową przeprawą).
3/ Stworzenie czytelnego układu komunikacyjnego łączącego dzielnicę Kamienna z nowobudowanym węzłem ,,Skarżysko Północ” na S7 ( rodzaj ,,wewnętrznej” obwodnicy).
4/ Stworzenie dogodnych warunków komunikacyjnych dla aktywizacji terenów przemysłowych (głównie PKP).
5/Ograniczenie ruchu pojazdów ciężkich w centrum miasta.
6/ Poprawa bezpieczeństwa ( dwie kluczowe w tej dziedzinie jednostki: Policja i Straż Pożarna korzystałyby właśnie z tej szybkiej przeprawy, bowiem są przy niej usytuowane).
7/ Tę przeprawę można realizować nie zakłócając funkcjonowania istniejącej w ul. Piłsudskiego (oczywiście ją modernizując w zakresie węzłów!)
Roman Wojcieszek